zondag 30 augustus 2009

stoken

Een van de meest verantwoorde stukjes hout is natuurlijk de tandenstoker en is sinds kort ook een instrument waar ik veel gebruik van maak.
Omdat ik te vaak gaatjes had, stapte ik onlangs af op een mondhygiëniste en die raadde mij aan om te gaan stoken. Ondanks dat dit al een eeuwen oud instrument is, blijft het vandaag de dag nog erg effectief en voor mensen, zoals ik, die wat extra's kunnen gebruiken voor hun gebit is het essentieel.



Het is weer tijd voor een geschiedenisles:
De tandenstoker is het oudste instrument voor mondhygiëne, het bestaat zelfs al langer dan de tandenborstel. Voor de tandenborstel werden de tanden schoongemaakt met stukjes hout, in verschillende maten. In de 17e eeuw werden tandenstokers van metaal gemaakt en ingelegd met dure stenen, het was een echt luxeartikel geworden. Tegenwoordig worden tandenstokers weer gewoon van berkenhout gemaakt. De eerste machine waarmee tandenstokers in grote hoeveelheden werden gemaakt, werd al in 1872 uitgevonden. Er zijn verschillende soorten tandenstokers, sommige hebben zelfs een pepermuntsmaak. Bovendien is een goede tandenstoker driehoekig zodat hij extra goed tussen het spleetje in de tanden past. Tandenstokers zijn dus allang geen gewone stukjes hout meer!

Hoe ze worden gemaakt kun je zien in het volgende filmpje:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten